Extra informatie
Groupe Carter
De Groupe Carter van een turbolader is de set van de twee carters, aan de inlaatzijde en aan de uitlaatzijde, die de compressor- en turbinewielen omhult. Geplaatst over het uitlaatspruitstuk en de inlaatluchtleiding, zorgt het voor de uitlijning van de CHRA, geleidt het de gas- en samengeperste luchtstromen, en zorgt het voor de afdichting van de smeer- en koelsystemen. In het uitlaatcarter drijven de hete gassen het turbinewiel aan; in het compressiecarter comprimeert het wiel de verse lucht voordat deze de intercooler bereikt. Elke halve carter is bewerkt om extreme temperaturen (tot 950 °C aan de turbinezijde) en drukken van meer dan 2 bar te weerstaan. Interne groeven leiden de motorolie naar de lagers, terwijl centreerpennen de samenhang van de Groupe Carter met het centrale deel van de turbo garanderen.Wanneer de onderdeel vervangen?
- Theoretische levensduur: gelijk aan die van de turbolader, namelijk 200.000 tot 250.000 km bij goed onderhouden motor.
- Visuele waarschuwingssignalen: scheur in het turbinecarter, olielekkage bij de flenzen, abnormale roetsporen.
- Symptomen tijdens het rijden: ongewoon fluiten, verlies van turbodruk, blauwe of zwarte rook uit de uitlaat.
- Elektronische bewaking: motorlampje brandt, foutcode voor turbodruk of uitlaatgastemperatuur.
- Aanbevolen periodiciteit: visuele controle bij elke vervanging van de smeerset (ongeveer elke 80.000 km) en bij elke demontage van de turbolader.
Waarom vervangen?
- Een scheur repareren: een gescheurd turbinecarter laat hete gassen ontsnappen, vermindert de snelheid van het wiel en veroorzaakt onmiddellijk vermogensverlies.
- Olielekken elimineren: een beschadigde afdichting in de Groupe Carter kan olieverbruik veroorzaken, de roetfilter vervuilen en de turbo vast laten lopen.
- Zorgen voor de afdichting van de circuits: een defecte afdichtingsvlakte destabiliseert de turbodruk, verstoort de mapping en verhoogt het verbruik.
- Voorkomen van kettingbreuken: een slecht uitgelijnd carter vervormt de as en beschadigt de lagers; de metaaldeeltjes verontreinigen vervolgens het motorsmeersysteem.
- Voldoen aan de emissienormen: interne erosie verandert de geometrie en verhoogt de NOx- en fijnstofemissies.