Compressorafdichting
De compressorafdichting zorgt voor de afdichting tussen de verschillende delen van de compressor, of het nu gaat om een airconditioningcompressor of een luchtveringscompressor. Gemaakt van NBR- of FKM-rubber, bevindt het zich in een bewerkte groef op het carter of op de flens. De rol is eenvoudig: het voorkomen van lekkage van koelmiddel of olie, terwijl het bestand is tegen de hoge interne druk. Zonder deze afdichting zou de druk dalen, wat zou leiden tot een verminderd rendement en een risico op vastlopen.
In gebruik werkt de compressorafdichting onder thermische (-30 °C tot +120 °C) en mechanische spanningen. De oliefilm op het oppervlak beperkt de wrijving, terwijl de o-ringvorm de uitzettingen compenseert. Dankzij deze hermetische barrière blijft de compressie optimaal en ontvangen de perifere componenten – condensor, expansieventiel, pneumatische cilinder – de door de fabrikant voorziene druk.
Wanneer de component vervangen?
- Gemiddelde levensduur: 8 tot 10 jaar of 120.000 km, afhankelijk van de gebruiksfrequentie van de airconditioning of het pneumatische systeem.
- Slijtage-indicatoren:
- Sporen van olie of UV-kleurstof rond het carter van de compressor.
- Drukverlies gemeten tijdens een controle met de manifold.
- Fluit- of zuiggeluiden bij het opstarten.
- Frequent activeren van de hoge drukschakelaar.
- Aanbevolen periodiciteit: vervang de compressorafdichting bij elke demontage van de compressor, of bij het bijvullen van de airconditioning na een lek.
Waarom vervangen?
- Voorkomen van koelmiddelverlies: een lek van slechts 50 g vermindert het koelvermogen met 15%.
- Bescherming van de compressor: de smering is afhankelijk van de olie die met het koelmiddel circuleert. Een lek leidt tot een gebrek aan olie en een risico op vastlopen.
- Voorkomen van interne corrosie: de lucht en vocht die binnendringen zullen de zuigers en klepzittingen oxideren.
- Behouden van brandstofverbruik: een compressor die meer kracht vereist, belast de motor meer, waardoor het verbruik met 0,2 L/100 km toeneemt.
- Naleving van regelgeving: elk lek van R134a of R1234yf moet onmiddellijk worden gerepareerd op straffe van een boete.
De compressorafdichting is een klein onderdeel, maar een essentiële schakel in het circuit. Vervang het door een originele of OE-compatibele o-ring, let nauwkeurig op het aanhaalmoment en smeer het in met de specifieke olie van de compressor voor montage. Door deze voorzorgsmaatregelen te volgen, behoudt u de efficiëntie, levensduur en betrouwbaarheid van uw airconditioning- of veringssysteem.
Laadluchtslang
Turbocharger
Drukconvertor, Turbolader
Turbocharger, Montageset
Olieleiding, Turbolader
Vuldrukregelklep
Stelelement, Turbolader
Dichtring, Laadluchtslang
Rompgedeelte, Turbolader
Schoepluchtklep, Turbolader
Dichting, Inlaat Turbolader
Pakking, Olie Inlaat Tubolader
Dichting, Olieuitlaat Turbolader
Afdichtring, Wateraansluiting (Turbolader)
Regeleenheid, Turbolader
Klem, Laadluchtslang
Klep, Dichte Bypassklep
Banjobout, Turbolader
Schroef, Laderbevestiging
Reparatieset, Turbolader
Hulpwaterpomp, Turbolader
Oliefilter, Turbolader