Druksensor
De turbodruksensor meet in real-time de aangezogen luchtdruk om de motorregeling te optimaliseren. Geïnstalleerd tussen de uitgang van de turbo en het inlaatspruitstuk, zendt hij een elektrische spanning die evenredig is aan de absolute druk naar de regeleenheid. Deze moduleert vervolgens de opening van de wastegate, de brandstofinjectie en de ontstekingstijd om de juiste lucht-brandstofverhouding te garanderen.
In de sensor vervormt een piëzoresistief membraan onder invloed van de turbodruk. De variatie in weerstand wordt omgezet in een signaal, gefilterd en vervolgens naar de motorregeleenheid gestuurd. Dankzij deze gesloten lus levert de turbo altijd de optimale druk, waardoor turbo-lag, overdruk en overmatig brandstofverbruik worden beperkt.
In geval van een storing kan de verzonden druk onjuist zijn: de motor schakelt dan over naar een noodmodus, de prestaties dalen en het roetfilter kan voortijdig verstopt raken.
Wanneer de onderdeel vervangen?
- Gemiddelde levensduur: 150.000 km, maar afhankelijk van temperaturen en trillingen onder de motorkap.
- Symptomen van slijtage:
- Oranje motorlampje (code P0105, P0237 of P0238).
- Vermogenstekort bij acceleratie, haperingen bij middelhoge toeren.
- Overmatig brandstofverbruik of zwarte rook uit de uitlaat.
- Moeilijke start bij warm weer.
- Incoherente drukwaarde bij diagnoseapparatuur.
- Aanbevolen periodiciteit:
- Controle bij elke motorbeurt of elke 20.000 km.
- Preventieve vervanging elke 5 jaar bij voertuigen met hoge kilometerstand of gebruikt onder zware omstandigheden (hoge temperaturen, trekken).
Waarom vervangen?
- Veiligheid en comfort: een defecte turbodruksensor verstoort de injectiekaart, wat leidt tot schokken en trage reacties bij inhalen.
- Mechanische bescherming: onjuiste drukinformatie kan leiden tot overdruk, wat schade kan veroorzaken aan de turbo, de koppakking of de zuigers.
- Besparing: bij slechte regulatie van de overdruk kan het brandstofverbruik met 10% stijgen, evenals de CO₂-uitstoot. Een nieuwe sensor herstelt de energie-efficiëntie.
- Voldoen aan emissienormen: een verkeerde lucht-brandstofverhouding verhoogt de uitstoot van deeltjes en kan leiden tot het falen van de emissietest.
- Betrouwbare diagnose: bij vervanging van een turbo, EGR-klep of luchtmassameter voorkomt gelijktijdige vervanging van de turbodruksensor kostbare werkplaatsbezoeken.
Laadluchtslang
Turbocharger
Turbocharger, Montageset
Olieleiding, Turbolader
Vuldrukregelklep
Stelelement, Turbolader
Pakking, Turbolader
Dichtring, Laadluchtslang
Rompgedeelte, Turbolader
Schoepluchtklep, Turbolader
Dichting, Inlaat Turbolader
Pakking, Olie Inlaat Tubolader
Dichting, Olieuitlaat Turbolader
Afdichtring, Wateraansluiting (Turbolader)
Regeleenheid, Turbolader
Klem, Laadluchtslang
Klep, Dichte Bypassklep
Banjobout, Turbolader
Schroef, Laderbevestiging
Reparatieset, Turbolader
Hulpwaterpomp, Turbolader
Oliefilter, Turbolader