Uw mandje is leeg

Koppelingbediening

10000 artikelen in "Koppelingbediening".
Identificeer uw voertuig om toegang te krijgen tot de catalogus met compatibele onderdelen.

Het model van de koppelingsbediening varieert naargelang het type koppeling. De meeste voertuigen in Europa hebben tegenwoordig bijvoorbeeld een traditionele koppeling, dat betekent dat de motor altijd verbonden is met de versnellingsbak, ook als deze niet draait. De functie van het bedieningsmechanisme is het ontkoppelen van de versnellingsbak en de motor tijdens het ontkoppelen. Deze regeling wordt automatisch of door de bestuurder bediend.

Bij elektromagnetische koppelingen, hydraulische koppelingen en centrifugaalkoppelingen (met hefbomen en gewichten) is het principe omgekeerd. De motor en de versnellingsbak draaien niet als de motor niet draait. Deze rotatie wordt veroorzaakt door de bediening van de koppeling, die automatisch plaatsvindt bij een bepaalde snelheid.

De zogenaamde traditionele bediening

Ongeacht of het pedaal halfautomatisch of mechanisch is, het wordt door de bestuurder bediend. De mechanische bediening bestaat uit een vloerpedaal, bediend met stangenstelsel, hydraulisch of met kabel. Deze bepaalt de beweging van de hefboom, die vervolgens kracht uitoefent op een reeks koppelingen en stangen die met de hefboom zijn verbonden. Deze hefboom wordt een koppelingsvork genoemd. Hij gaat door het koppelingshuis en duwt het druklager tot zijn verste punt. De bediening met kabel en buis vervangt dit verouderde systeem.

De kabel is aan de uiteinden bevestigd aan het koppelingshuis en aan het pedaal. Het pedaal is door de kabel verbonden met de vork. Het is een veer die het mechanisme in beide types laat terugveren. Hoewel kabelbediening en hydraulische bediening relatief veel op elkaar lijken, werken ze verschillend. De hydraulische bediening werkt niet met tractie, maar met druk. De pomp of hoofdcilinder bestaat uit een door een pedaal bediende zuiger en een reservoir. De hydraulische vloeistof zit in leidingen die de hoofdcilinder met de hulpcilinder verbinden. Hij is vastgeschroefd aan het koppelingshuis en bevat een zuiger die de vork met een stang naar achteren duwt.

De vloeistof in het systeem wordt door de zuiger van de hoofdcilinder naar buiten gedrukt wanneer de bestuurder het pedaal indrukt. De vloeistof duwt vervolgens de zuiger van de hulpcilinder en daarmee de vork terug.

De hydraulische en met kabel bediende mechanismen, gemonteerd op rubberen steunen, zijn perfect afgestemd op de trillingen en bewegingen van de motor ten opzichte van de carrosserie. Dit betekent dat men geen beweging voelt op het pedaal, terwijl er wel beweging waarneembaar is met de bediening met stangen. Tot slot is de hydraulische bediening, eventueel met bekrachtiging, minder gevoelig voor corrosie, soepeler en aanzienlijk aangenamer.

Citroën gebruikt bijvoorbeeld de hydraulische druk van de pomp die het veersysteem voedt. De laatste zal inwerken op de hydraulische bediening van de koppeling. Met de ontwikkeling van de DS is het koppelingspedaal vervangen door een door het merk ontwikkeld systeem. De schakelaar zit in het mechanisme van de versnellingsbak en detecteert het bedienen ervan, waardoor vervolgens bij elke schakeling automatisch de koppeling wordt aangestuurd. Dit noemen we halfautomaat.

Een vrijwel identiek systeem is geïnstalleerd in Maserati's. Op dat moment had de fabrikant banden gesmeed met het merk Citroën. De conventionele pedaalbediening, die kan worden gecombineerd met een overmaatse koppeling om het grote vermogen van de motor op te vangen, vergt een matige inspanning.

De twee soorten bediening: servo en automatisch

Koppelingen die worden ontkoppeld wanneer ze niet in gebruik zijn, zijn ermee uitgerust. Het is voldoende om de sterkte van de stroom te variëren, of zelfs uit te schakelen, om bij elektromagnetische koppelingen ofwel een progressieve koppeling ofwel de ontkoppeling of inschakeling van de transmissie te bereiken. Met een klein knopje op de versnellingspook kan de stroom worden onderbroken. Dit knopje wordt geactiveerd tijdens het schakelen. Men kan zien dat een pedaal ontbreekt. De progressieve inschakeling van de transmissie geschiedt door middel van een variabele weerstand. Deze wordt bediend met een knop op het dashboard.

Er zijn geen bedieningen op de centrifugaalkoppelingen. Om te zorgen dat de centrifugale kracht de koppeling laat werken, hoeft u alleen maar gas te geven.

Doorgaan zonder te accepteren >
Over cookies en andere tracers
AD Tyres (Distriauto.nl) en zijn partners (Google, Hotjar, Microsoft) gebruiken cookies en andere tracers (webstorage) om de goede werking van de site te verzekeren, uw navigatie te vergemakkelijken, statistische metingen uit te voeren en om zijn reclamecampagnes te personaliseren. Cookies en andere tracers die op uw terminal zijn opgeslagen, kunnen persoonsgegevens bevatten. Daarom plaatsen wij geen cookies of andere tracers zonder uw vrije en geïnformeerde toestemming, met uitzondering van die welke essentieel zijn voor de werking van de site. We bewaren uw keuze 6 maanden. U kunt uw toestemming op elk moment intrekken door naar de pagina over cookies en andere tracers te gaan. U kunt ervoor kiezen om verder te surfen zonder het deponeren van cookies of andere tracers te aanvaarden. Weigering verhindert de toegang tot diensten niet Distriauto.nl. Voor meer informatie, bezoek de cookies en andere tracers pagina.
De cookies personaliseren
Er heeft een vergissing plaatsgevonden. Gelieve opnieuw proberen of neem contact op in geval het probleem niet opgelost is.
LiveChat