De functie van het koppelingspedaal
Het koppelingspedaal bevindt zich uiterst links van de pedalen en fungeert als schakel tussen de draaibeweging van de motor en de wielen. Bij voertuigen met een handgeschakelde versnellingsbak zorgt hij ervoor dat deze in een bepaalde versnelling kan worden gezet. Er zijn twee soorten koppelingspedalen:
- De kabelkoppeling: de kabel met beschermend omhulsel verbindt het koppelingspedaal met het ontkoppelingslager. Wanneer het pedaal wordt ingetrapt, trekt een vork aan het lager zodat de koppeling kan worden ontkoppeld.
- De hydraulische koppeling: deze is voorzien van een hydraulische vloeistof die voor de koppeling zorgt. De zuiger in de hoofdcilinder wordt door het pedaal in beweging gebracht, waarna de hulpcilinder de vloeistof ontvangt.
Het koppelingspedaal zorgt voor vele acties, ongeacht de soort:
- Het koppelen: wanneer u uw voet van het koppelingspedaal haalt, komt de schijf in contact met het vliegwiel. Het vermogen wordt rechtstreeks op de wielen overgebracht
- Ontkoppeling: door het koppelingspedaal in te trappen kunt u de versnelling kiezen die op de wielen moet worden overgebracht.
- Slippen: door de voet langzaam van het pedaal te halen, brengen de schijf en het vliegwiel de versnelling over op de wielen.
Bij voertuigen met een handgeschakelde versnellingsbak speelt het koppelingspedaal een essentiële rol. Onderhoud van het koppelingspedaal is daarom cruciaal.
Tekenen van een defect koppelingspedaal
Het koppelingspedaal wordt dagelijks zwaar belast en zal dus relatief snel slijten.
U kunt aan bepaalde tekenen merken dat de toestand ervan is verslechterd:
- Hard koppelingspedaal: het pedaal wordt hard wanneer de koppeling ernstig beschadigd is. Hoe harder het is, hoe moeilijker te bedienen en hoe lastiger het rijden wordt.
- Klemmend koppelingspedaal: in dit geval wordt aanbevolen een speciaal vet of roestverwijderaar te gebruiken, het is mogelijk dat het pedaal vastzit.
- Piepend koppelingspedaal: dit teken duidt op slechte smering. Om dit piepen te verhelpen, gebruikt u simpelweg een geschikt vet.
- Ingedrukt koppelingspedaal: wanneer het pedaal aan de vloer blijft zitten en zacht wordt, is het niet meer goed te gebruiken. Hij moet dan dringend worden vervangen.
Het is absoluut noodzakelijk om in te grijpen wanneer een van deze tekenen zich voordoen, aangezien de hele koppelingsset beschadigd kan raken. Een bezoek aan de garage is noodzakelijk om het probleem te diagnosticeren en de oorzaak ervan te achterhalen.
Wanneer moet een koppelingspedaal worden vervangen?
Het koppelingspedaal kan de oorzaak zijn van veel problemen. Het moet vervangen of gesmeerd worden. Het probleem kan echter elders in het koppelingssysteem liggen. Dit kan bijvoorbeeld het koppelingslager zijn: dit lager scheidt de bewegingsoverbrenging van de motor.
Een slechte smering leidt tot onaangename piepende, ratelende of rammelende geluiden. Het geheel moet gesmeerd worden, maar afhankelijk van de toestand van het lager of de plaat moet de hele koppelingsset worden vervangen om optimale prestaties te behouden.