Wat is de functie van het inlaatspruitstuk?
Het inlaatspruitstuk bevindt zich tussen het luchtfilter en de cilinderkop en is een belangrijk onderdeel van een verbrandingsmotor.
Het inlaatspruitstuk verdeelt de binnenkomende lucht over alle cilinders van de motor: afhankelijk van het aantal aanwezige cilinders wordt de lucht verdeeld over meerdere kanalen. In elke cilinder vindt verbranding plaats met de brandstof van uw voertuig.
De vorm van het spruitstuk is van grote invloed op hoe goed de motor werkt. Hij bestaat uit een reeks buizen die in een aftakking zijn verbonden met aan het eind een luchtfilter.
De binnenkomende lucht kan twee verschillende vormen aannemen:
- Alleen bestaande uit buitenlucht: de lucht wordt, al dan niet gefilterd, de cilinder in gestuurd
- Gemengd met gekoelde uitlaatgassen: dit is mogelijk met de EGR klep (uitlaatgasrecirculatieklep), die zorgt voor de recirculatie van uitlaatgassen.
De werking ervan is zeer eenvoudig. Als de motor start, gaat de luchtklep open. Tijdens deze aanzuigfase zijn, afhankelijk van het olietoevoersysteem, meerdere injecties mogelijk:
- Monopoint injectie: een deel van de lucht wordt aangevoerd door het filter. Lucht vermengt zich met brandstof binnen in de ECU
- Multipoint injectie: in elke buis van het spruitstuk zitten aparte brandstofinjectoren.
- Directe injectie: als de klep wordt neergelaten, perst de zuiger de lucht in de cilinder samen. Bij directe injectie wordt alleen lucht aangezogen.
Wat zijn de symptomen van een defect in het inlaatspruitstuk?
Een defect in het inlaatspruitstuk zal snel duidelijk worden. U kunt het opsporen als u het volgende ziet:
- Overmatig brandstofverbruik
- Zichtbare scheuren in het inlaatspruitstuk
- Vuile plekken op het inlaatspruitstuk
- Verlies van motorvermogen tijdens het gas geven
- Zwarte roetaanslag zichtbaar in het inlaatspruitstuk
Het defecte inlaatspruitstuk kan ook lekken. Er zijn verschillende tekenen die kunnen wijzen op een lek van het inlaatspruitstuk:
- Verlies van motorvermogen tijdens het schakelen
- U ondervindt moeite bij het gas geven
- U hebt moeite om een constante snelheid aan te houden tijdens het rijden
- Er ligt een olieplas onder het voertuig
- De motor maakt ongewone geluiden.