Wat zijn de verschillende soorten hoogwaardige remschijven?
Geventileerde remschijven
De geventileerde remschijf bestaat uit twee massieve schijven die met elkaar verbonden zijn door 'schoepen' die de lucht tussen de twee schijven laten circuleren. Ze zijn technisch beter dan massieve schijven omdat ze beter gekoeld worden. De luchtstroom en het beschikbare oppervlak op de remschijf voeren de warmte snel en efficiënt af. Geventileerde remschijven met gebogen schoepen verbeteren de doorstroming door de schijven aanzienlijk, wat tot betere remprestaties leidt. Ze zijn gewoonlijk op de voorwielen van het voertuig gemonteerd en hebben een montagerichting.
Geperforeerde remschijven
Geboorde of geperforeerde remschijven zijn voor bestuurders die niet van plan zijn de schijven in extreme omstandigheden, zoals op een racecircuit, te gebruiken. Dit soort remschijven heeft een betere koelcapaciteit. De gaten zijn speciaal ontworpen om warmte beter af te voeren dan de originele, gegroefde schijven van het voertuig. Daarmee is het een reeks schijven die vooral gewaardeerd wordt om zijn sportieve vormgeving.
Gegroefde remschijven
Gegroefde remschijven worden aanbevolen voor de sportievere bestuurder; deze reeks schijven is bijzonder geschikt voor extreem gebruik van de schijven. Bij wedstrijden of voor degenen die in het weekend graag op het circuit rijden, bieden gegroefde schijven meer mechanische weerstand dan geboorde schijven. Daarom prefereren alle coureurs dit type schijven.
Keramische en koolstofvezel schijven
Deze twee technologieën maken het mogelijk om krachtig te blijven remmen, zelfs wanneer de schijf warm is. Daardoor is de faalkans veel kleiner. Dit betekent dat de carbon keramische remmen goed blijven werken op het circuit, terwijl de gietijzeren schijven een rustpauze nodig hebben voordat ze opnieuw worden gebruikt. Bovendien vervormt de gietijzeren versie snel bij een hitteschok, waardoor het metaal vervormbaar wordt. Herhaaldelijk remmen kan de stalen schijven gemakkelijk beschadigen.
Het is goed om te weten dat carbon keramische remmen verwarmd moeten worden om effectief te zijn (vooral voor carbon).