Uw mandje is leeg

Koppelingkabel

5328 artikelen in "Koppelingkabel".
Identificeer uw voertuig om toegang te krijgen tot de catalogus met compatibele onderdelen.

De categorie "Koppelingkabel" omvat de volgende productgroepen:

Rol van de koppelingskabel

De koppelingskabel, die deel uitmaakt van de koppelingsset, bestaat uit een metalen kabel in een kabelmantel. De functie ervan is om tijdens het rijden te kunnen schakelen.

De koppelingskabel verbindt het koppelingspedaal met de vork. Het koppelingsdruklager wordt aangetrokken door de werking van uw voet op het pedaal en oefent druk uit op de koppelingsplaat: dit heet ontkoppeling.

Dankzij de koppelingskabel is het is mogelijk om te schakelen zonder de versnellingsbak te laten kraken. Afhankelijk van het automodel zijn er twee soorten koppelingskabels: de automatische koppelingskabel met constante speling en de handmatig instelbare koppelingskabel.

De handmatig instelbare koppelingskabel

De koppeling moet goed worden ingesteld, zodat het koppelingsdruklager niet voortdurend in contact komt met de koppelingsplaat.

Om hem in te stellen moet u de stelmoer afstellen door hem vaster of losser te draaien om de lengte van de koppelingskabel te variëren. Bij elke revisie wordt de speling van de koppeling gecontroleerd.

De automatische koppelingskabel met constante speling

Er zijn nu kabels met een veerbelast palsysteem om het afstellen van de vrije slag van de koppelingskabel gemakkelijker te maken Wanneer het koppelingspedaal wordt ingetrapt, blokkeert de pal in de volgende inkeping om de beoogde speling te handhaven.

Symptomen van een beschadigde koppelingskabel

Aan het koppelingspedaal kunt u zien of de koppelingskabel versleten is. Als het pedaal moeilijk in te trappen is, betekent dit dat de koppelingskabel vastgelopen is. Maar als het pedaal daarentegen naar de grond zakt, is de koppelingskabel gebroken.

Dus laat, zodra u deze storingen of symptomen opmerkt, zeker uw koppelingskabel vervangen, want de slijtage ervan heeft gevolgen voor andere problemen met hogere kosten, zoals met de koppelingsset, het koppelingsdruklager of de vork.

Wanneer moet een koppelingskabel worden vervangen?

Een koppelingskabel moet ongeveer 200.000 km meegaan, maar kan al veel eerder slap worden. Er zijn twee grote problemen met de koppelingskabel: breuk en vastlopen.

Het wijdverbreide probleem van breuk van de koppelingskabel komt steeds vaker voor. Met een gebroken kabel wordt schakelen en dus ontkoppelen onmogelijk. De kabel vervangen is de enige optie, of dat nu door een garage of door uzelf wordt gedaan.

Niet alleen kan de kabel breken, maar hij kan ook vastlopen. Dit vastlopen zal geleidelijk ontstaan door het binnendringen van water of slijtage van de kabelmantel. Het is raadzaam om niet te wachten tot de kabel te stroef loopt, maar hem regelmatig te reinigen met kruipolie en in te vetten.

Doorgaan zonder te accepteren >
Over cookies en andere tracers
AD Tyres (Distriauto.nl) en zijn partners (Google, Hotjar, Microsoft) gebruiken cookies en andere tracers (webstorage) om de goede werking van de site te verzekeren, uw navigatie te vergemakkelijken, statistische metingen uit te voeren en om zijn reclamecampagnes te personaliseren. Cookies en andere tracers die op uw terminal zijn opgeslagen, kunnen persoonsgegevens bevatten. Daarom plaatsen wij geen cookies of andere tracers zonder uw vrije en geïnformeerde toestemming, met uitzondering van die welke essentieel zijn voor de werking van de site. We bewaren uw keuze 6 maanden. U kunt uw toestemming op elk moment intrekken door naar de pagina over cookies en andere tracers te gaan. U kunt ervoor kiezen om verder te surfen zonder het deponeren van cookies of andere tracers te aanvaarden. Weigering verhindert de toegang tot diensten niet Distriauto.nl. Voor meer informatie, bezoek de cookies en andere tracers pagina.
De cookies personaliseren
Er heeft een vergissing plaatsgevonden. Gelieve opnieuw proberen of neem contact op in geval het probleem niet opgelost is.
LiveChat