Wat is de functie van een drijfstang?
De drijfstang is een mechanisch onderdeel dat de verticale beweging van de zuiger overbrengt en omzet in een draaiende beweging van de krukas. Hij bestaat uit een ring, twee schroeven en bevestigingsmoeren die zich aan weerszijden bevinden.
Deze ring bestaat uit twee ronde boringen, waarvan het ene deel verbonden is met de zuigerpen, die drijfstangoog heet, en het andere deel, de drijfstangvoet, die met schroeven en moeren aan de kop van de drevels is bevestigd. De drijfstanglagers worden geklemd en op hun plaats gehouden door deze twee boringen en bestaan uit twee halve lagers die volledig overeenkomen met de binnenkant van de drijfstang aan de krukaszijde.
Een juiste smering van de drijfstang en de lagers is essentieel om de wrijving tot een minimum te beperken. Daardoor ontstaat er een dun laagje olie tussen de drijfstanglager en de krukaspen.
Uitdrukking 'een warmgelopen drijfstang': betekenis
We kennen allemaal de populaire uitdrukking 'een warmgelopen drijfstang'. In de praktijk zal een te hoge temperatuur inwerken op het gietijzer van de drijfstanglagers. Gebrek aan smering leidt tot oververhitting, waardoor hoge wrijving en dus verhitting van de onderdelen ontstaat.
Wanneer een drijfstang gegoten is, is het meest voorkomende teken een kloppend geluid in de motor. De oorzaak is vaak een probleem met de motorolie: of het oliepeil in het carter is te laag, of het oliefilter is verstopt, of de oliepomp werkt gebrekkig of helemaal niet meer.
Daarom wordt ten zeerste aanbevolen de motor te onderhouden om mogelijke aantasting van de drijfstangen te voorkomen.