Wat is de rol van een drijfstang?
De drijfstang is een mechanisch onderdeel dat de verticale beweging van de zuiger overbrengt en omzet in een draaiende beweging van de krukas. Hij bestaat uit een ring, twee schroeven en moeren die zich aan elke kant bevinden.
Deze ring bestaat uit twee ronde boringen, waarvan het ene deel verbonden is met de zuigerpen, de zogenaamde drijfstangvoet, en het andere deel, de drijfstangkap, die met schroeven en moeren aan de pennenkop is bevestigd. De drijfstanglagers worden geklemd en op hun plaats gehouden door deze twee boringen en bestaan uit twee halve lagers die volledig overeenkomen met de binnenkant van de drijfstang aan de krukaszijde.
Een juiste smering van de drijfstang en de lagers is essentieel om de wrijving tot een minimum te beperken. Daardoor komt er een oliefilm tussen de drijfstanglager en de krukaspen.
Uitdrukking 'gesmeerd lopen': betekenis
We kennen allemaal de bekende uitdrukking 'gesmeerd lopen'. In de praktijk zal een te hoge temperatuur de drijfstanglagers doen smelten. Gebrek aan smering leidt tot oververhitting, waardoor hoge wrijving en bijgevolg verhitting van de onderdelen ontstaat.
Wanneer een drijfstang gegoten is, is het meest voorkomende teken een kloppend geluid in de motor. Een motorolieprobleem is vaak de oorzaak: of het oliepeil in het carter is te laag, of het oliefilter is verstopt, of de oliepomp is defect of helemaal kapot.
Daarom wordt ten zeerste aanbevolen de motor te onderhouden om mogelijke aantasting van de drijfstangen te voorkomen.