Extra informatie
Airco-condensor
De airco-condensor is de warmtewisselaar aan de voorkant van het voertuig, net voor de motorradiator. Zijn rol is om het hete, gasvormige koudemiddel dat door de compressor wordt verzonden om te zetten in een vloeistof onder hoge druk en lagere temperatuur. Via een netwerk van buizen en lamellen wordt de warmte van het koudemiddel afgevoerd door de buitenlucht die door de ventilator of de beweging van het voertuig wordt aangezogen. Deze condensatiefase is essentieel zodat verderop in het circuit het expansieventiel en de verdamper de koude lucht kunnen produceren die in het interieur wordt verspreid. Een condensor, soms "airco-radiator" of "airco-spoel" genoemd, werkt onder hoge druk en wordt voortdurend blootgesteld aan thermische schokken, trillingen en projecties (grind, zout, insecten).Wanneer de onderdeel vervangen?
- Gemiddelde levensduur: tussen 8 en 10 jaar of 150.000 tot 200.000 km, afhankelijk van stedelijk of snelweggebruik en blootstelling aan externe agressies.
- Slijtage-indicatoren:
- Merkbare vermindering van de koudeproductie ondanks een correcte gasvulling.
- Vlekken van koelolie of groenachtige sporen (fluoresceïne) op de lamellen, wat op een micro-lek wijst.
- Fluitend geluid door overdruk in het circuit.
- Motorkoelventilator die vaker inschakelt om het verlies aan thermische efficiëntie te compenseren.
- Aanbevolen periodiciteit:
- Visuele inspectie bij elk jaarlijks airco-onderhoud.
- Lektest met UV-tracer elke 2 jaar of bij het bijvullen van gas.
- Preventieve vervanging wanneer geavanceerde corrosie, ingedrukte lamellen over meer dan 20% van het oppervlak of lekken worden gedetecteerd.
Waarom vervangen?
- Behouden van prestaties: een vervuilde of poreuze airco-condensor vermindert de koelcapaciteit, waardoor de compressor langer moet werken en dus meer brandstof verbruikt.
- Bescherming van de compressor: onvoldoende warmte-uitwisseling veroorzaakt overdruk en oververhitting van het koudemiddel, waardoor de compressor kan vastlopen en metalen spaanders door het hele circuit kunnen verspreiden.
- Voorkomen van gaslekken: R134a of R1234yf is duur en gereguleerd. Een micro-lek verhoogt het aantal bijvulbeurten, verhoogt de kosten en vergroot de ecologische voetafdruk.
- Respect voor comfort en veiligheid: een airco die niet voldoende koelt, vermoeit de bestuurder, creëert condens op de ramen en verlengt de ontwasemingstijd in de winter.
- Voorkomen van galvanische corrosie: geperforeerde zones laten vocht binnendringen, wat de vorming van roest op de radiatorsteun en de voorste langsbalken versnelt.