Extra informatie
Luchtveer
De luchtveer maakt deel uit van het chassis en vervangt of vult de klassieke schroefveer aan. Geplaatst tussen de draagarm en de carrosserie, is het een luchtdichte luchtbalg van versterkt rubber. De luchtcompressor stuurt samengeperste lucht in deze balg: de druk wordt in real-time aangepast om de rijhoogte te behouden, oneffenheden in de weg te absorberen en het voertuig te stabiliseren in bochten of tijdens het remmen. Resultaat: verhoogd comfort, consistente wegligging, geoptimaliseerd laadvermogen. Wanneer de niveausensor een variatie detecteert, past de elektromagnetische klep de druk aan, terwijl het ontluchtingsventiel overtollige lucht afvoert om overdruk te voorkomen. Zo werkt de luchtveer continu samen met de schokdempers om schokken te filteren en trillingen die in het interieur zouden doordringen te beperken.Wanneer de onderdeel vervangen?
De gemiddelde levensduur ligt tussen de 120.000 en 160.000 km, oftewel 6 tot 8 jaar bij gemengd gebruik. Echter, verschillende factoren kunnen de slijtage versnellen: zoute wegen, zand, kasseien, frequente overbelasting of defecte schokdempers. Controleer regelmatig de staat van de balg en de resterende druk na enkele uren stilstand.- Verlaagd aan één kant bij het starten van het voertuig: interne lekkage in de luchtbalg.
- Compressoren die te vaak inschakelen: microperforatie van de manchet.
- Schurende geluiden of kraken bij lage snelheid: gescheurd rubber.
- Waarschuwingslampje van de luchtvering brandt op het instrumentenpaneel.
- Comfort is steviger geworden, ongebruikelijke stuiteringen, zwevende besturing op de snelweg.
Waarom vervangen?
Wachten tot een luchtveer bezwijkt, kan leiden tot kostbare of zelfs gevaarlijke gevolgen.- Plotselinge verlaging van het chassis: risico op contact tussen band en spatbord, voortijdige slijtage van de banden en verlies van grip.
- Overbelasting van de compressor: als de lekkage aanhoudt, blijft deze continu draaien en brandt uiteindelijk door, wat leidt tot veel hogere kosten.
- Onbalans links/rechts: het voertuig trekt scheef, de remweg wordt langer en het ESP grijpt vaker in.
- Vermoeidheid van schokdempers en kogellagers: onderhevig aan extra belasting, slijten ze sneller.
- Afgekeurde technische keuring vanwege niet-conforme rijhoogte of brandend waarschuwingslampje.
Compressor, Pneumatisch Systeem
Pneumatische Veerpoot
Veerbalg, Luchtvering
Retourleiding, Schokdemper
Sensor, Luchtveringsniveau
Luchtfilter, Compressor Aanzuiglucht
Luchtveerklep
Verbindingsklem, Persluchtleiding
Verbindingskabel, Luchtvering
Veerverbinding, Luchtvering
Drijfstang, Luchtdrukcompressor
Regelaar, Niveauregeling