Wat is de functie van de ruitenwissermotor?
Het ruitenwissersysteem bestaat uit twee hoofdonderdelen: een elektromotor en een ovebrengmechanisme. De eerste bestaat uit een aan de armatuurarmatuur schakelaar bevestigd anker, een gemagnetiseerde spoel en een borstel.
De andere heeft een schroef met een ankereind dat de rotatie overbrengt naar het grotere tandwiel, waardoor de draaisnelheid verdubbelt. De stroom loopt door twee borstels, een positieve en een geaarde. Het is dus de sterkte van het magnetische veld dat op de ankerwikkelingen inwerkt en de kracht ervan bepaalt.
Daardoor kan de ruitenwissermotor op verschillende snelheden werken.
Een lage snelheid: voornamelijk gebruikt bij lichte regen. De motor draait stationair, omdat de magnetische veldsterkte dan het hoogst is.
Een gemiddelde snelheid: gebruikt bij een intensere regelval. De magnetische veldsterkte is matig om de motorsnelheid te verhogen.
Een hoge snelheid: Nuttig als de voorruit beschadigd is door storm of hagel. Het vermogen wordt geleverd door een derde, van de as afgewende borstel.
De magnetische veldsterkte is zeer laag om de motor bij zeer hoge snelheden te laten werken.
Afhankelijk van het type voertuig kunt u deze snelheid regelen via het dashboard of het stuurwiel.
In de nieuwste auto's wordt de wisser bovendien automatisch geactiveerd door een sensor die lichte of hevige regen detecteert en de snelheid van de wisser regelt.
Wat zijn de tekenen van een defecte ruitenwissermotor?
Er zijn tekenen die waarschuwen voor een defecte ruitenwissermotor tijdens het gebruik van de ruitenwissers. Voorbeeld:
- Het wisserblad is langzamer
- Het wisserblad beweegt niet
- Het wisserblad werkt slechts op één snelheid
- Het wisserblad blijft in een verkeerde positie steken
Als de ruitenwissermotor niet werkt, wacht dan niet en vervang hem snel. Een kapotte ruitenwissermotor kan u en anderen in gevaar brengen als hij niet werkt.