Startmotorpignon
Het startmotorpignon is het kleine tandwiel dat aan het uiteinde van de as van de elektrische startmotor is gemonteerd. Bij het starten schuift het in de tandkrans van het vliegwiel. Ondersteund door een vork en een vrijloopring (vaak Bendix genoemd), brengt het de door de elektrische startmotor geleverde koppel over op de krukas, totdat de verbrandingsmotor zijn stationair toerental bereikt. Zodra de motor draait, trekt het pignon zich automatisch terug om ongewenst contact met de krans te voorkomen.
Gelegen op de kruising tussen de startmotor en de koppelingshuis, werkt het in een omgeving die onderhevig is aan oliespatten, stof en thermische schokken. De tanden moeten perfect gekalibreerd blijven om de hoge koppelbelastingen bij elke start te weerstaan.
Wanneer het onderdeel vervangen?
- Gemiddelde levensduur: 150.000 tot 200.000 km, variabel afhankelijk van het aantal dagelijkse starts en de algemene staat van het startcircuit.
- Slijtage-indicatoren:
- Metalen klik gevolgd door een fluittoon, maar zonder motorrotatie.
- Bonken of kraken wanneer het pignon slecht in de krans grijpt.
- Beschadigde tanden zichtbaar na demontage van de startmotor.
- Spaanders in de koppelingshuis of rond de solenoïde.
- Mogelijke waarschuwingslampjes: geen specifiek lampje, maar een brandend batterijlampje kan wijzen op een terugkerend startprobleem.
- Aanbevolen periodiciteit: visuele controle elke 100.000 km of bij elke vervanging van de startmotor, preventieve vervanging zodra 30% van de tanden afgerond zijn.
Waarom vervangen?
- Betrouwbaarheid van de start: een versleten startmotorpignon slipt of ontkoppelt, waardoor men langer op de contactsleutel moet blijven draaien en het risico loopt de batterij leeg te trekken.
- Bescherming van de motor krans: beschadigde tanden kunnen de krans van het vliegwiel beschadigen. De reparatie wordt dan veel duurder, met demontage van de versnellingsbak.
- Elektrische veiligheid: een vastgelopen tandwiel belast de startmotor boven zijn nominale stroomsterkte. De kabels kunnen heet worden, wat brandgevaar onder de motorkap kan veroorzaken.
- Comfort en behoud van de mechanica: herhaalde schraapgeluiden en trillingen worden doorgegeven in het interieur en op de aandrijflijn.
- Voorkomen van immobiliserende storingen: een gebroken pignon laat de bestuurder zonder mogelijkheid om opnieuw te starten, vooral na een korte stop bij een tankstation of op een snelwegparking.
Ontstekings-/ Startschakelaar
Houder, Koolborstel
Vrijwielaandrijving, Starter
Koolborstel, Startmotor
Reparatieset, Startmotor
Anker, Starter
Starthefboom, Starter
Reparatieset, Indrukas (Starter)
Commutatorvoering, Starter
Bus, Startmotoras
Kap, Startrelais
Bekrachtigingswikkeling, Starter
Startbus, Koppelingsdeksel
Reparatieset, Planeetwielaandrijving (Startmotor)
Lamellenkoppeling, Starter
Ringwiel, Planetair Tandwielstelsel (Starter)
Collectorlagerbus, Startmotor
Reparatieset, Ringwielstarter(Planetair Tandwielstelsel)
Aandrijfvoering, Starter
Koolborstelset, Startmotor