Wat is een stuurbekrachtigingspomp?
De stuurbekrachtigingspomp is een essentieel onderdeel van het stuurbekrachtigingssysteem van een voertuig en bestaat uit verschillende onderdelen:
- Stuurbekrachtigingspomp
- Stuurvloeistof
- Riem
- Slangen
- Tandheugel
- Rondsel
De belangrijkste functie van stuurbekrachtiging is de rotatie van het stuurwiel te vergemakkelijken. Daartoe moet de stuurbekrachtigingspomp de stuurolie onder druk zetten.
Het vloeistofreservoir stuurt vloeistof naar de stuurbekrachtigingspomp. De stuurbekrachtigingspomp perst de vloeistof samen en levert die via een hogedrukslang aan de tandheugel. Als de stuurbekrachtigingspomp beschadigd is, zal het stuur veel moeilijker te draaien zijn.
Er zijn twee soorten stuurbekrachtigingspompen:
Hydraulische stuurpomp:deze is aangesloten op de multiriem en werkt wanneer de motor draait.
Elektro-hydraulische stuurpomp: uitgerust met een elektromotor om de stuurvloeistof op druk te brengen zonder hulp van de motor.
Op deze manier kan zowel deze riem als deze elektromotor de stuurbekrachtigingspomp starten.
Raadpleeg de servicehandleiding van de fabrikant voor de exacte locatie van de stuurbekrachtigingspomp. De plaats van de stuurbekrachtigingspomp kan per auto verschillen.
De stuurbekrachtigingspomp bevindt zich echter meestal in de buurt van het stuurhuis of de stuurkolom.
Wat zijn de tekenen van een defecte stuurbekrachtigingspomp?
Een kapotte stuurbekrachtigingspomp kan gemakkelijk worden herkend.
Hieronder volgt een lijst met symptomen die erop wijzen dat de stuurbekrachtigingspomp moet worden vervangen.
- Het stuurwiel draait moeilijk: dit is het meest herkenbare symptoom. Als het stuurwiel stijf aanvoelt wanneer u eraan draait, is het probleem waarschijnlijk een defecte stuurbekrachtigingspomp.
- Trage stuurwielreactie: als u merkt dat het stuurwiel traag reageert, kan de stuurpomp beschadigd zijn.
- Vreemde geluiden: als u geluiden zoals knarsen en fluiten uit de wielen hoort komen, moet u de pomp controleren.
Wanneer moet de stuurbekrachtigingspomp worden vervangen?
Als u een van de bovenstaande symptomen opmerkt, is het raadzaam om een monteur te raadplegen die de toestand van de stuurbekrachtigingspomp in detail kan onderzoeken.
Stuurbekrachtigingspompen in auto's moeten gemiddeld om de 10 jaar of 150.000 kilometer worden vervangen. Na verloop van tijd en als gevolg van wrijving tussen onderdelen kan zich afzetting in het systeem ophopen en het beschadigen.