Wat is de functie van de distributieketting?
Na een opleving in de jaren negentig zijn distributiekettingen nog steeds uiterst betrouwbare onderdelen voor de synchronisatie tussen de krukas en de nokkenas.
In tegenstelling tot distributieriemen bestaan distributiekettingen uit metalen schakels, die dubbel of zelfs drievoudig kunnen zijn. Deze worden dan duplex- of triplexkettingen genoemd. De ketting wordt gesmeerd met motorolie en ondergebracht in een waterdichte behuizing en vervolgens gespannen en geleid door een hydraulische spanner en rubberen pads.
Net als de distributieriem is de distributieketting een fundamenteel onderdeel van de motor, omdat zij verschillende onderdelen aandrijft en synchroniseert: de nokkenas, de krukas en de injectiepomp. Zij is vaak ook verantwoordelijk voor de aandrijving van de waterpomp.
Een goed onderhouden distributieketting kan de levensduur van uw auto verlengen. Vanwege het zware gewicht vergt zij echter meer energie van de motor om haar inertie te compenseren. Daardoor is zij vervuilender dan een conventionele distributieriem, omdat zij de motor meer belast. De afgelopen tien jaar zijn de distributieriemen geleidelijk vervangen door tandriemen, omdat die stiller en lichter zijn.
Tot slot, een motor met een distributieketting maakt meer lawaai dan een motor met een distributieriem.
Wat zijn de symptomen van een versleten distributieketting?
Distributiekettingen kunnen beschadigd of losraken, zelfs als er geen vervangingsperiode is. De tekenen van een defecte ketting zijn de volgende:
- Kettingverlenging: dit kan worden gemeten door de offset van de distributie te controleren, gemeten in graden ten opzichte van de beginas.
- Abnormaal geluid: als de ketting slap is, hoort u een abnormaal geluid tijdens het rijden. Dit kan klinken als een gekletter of minder harmonisch dan het gebruikelijke kettinggeluid.
- Verlies van materiaal op de ketting: dit is slijtage door schuren, het verlies van fijne deeltjes kan het spannen van de ketting belemmeren.
- Verlies van motorvermogen: het is moeilijker om de motor aan te drijven bij het accelereren.
In het algemeen kan elk startprobleem, prestatieverlies of verbrandingsprobleem erop wijzen dat de distributieketting moet worden vervangen. Als hij los zit, moet hij ook worden vervangen of ten minste worden aangespannen indien mogelijk.
Wanneer moet de distributieketting worden vervangen?
Hoewel er voor een distributieketting, in tegenstelling tot een riem, geen vervangingscyclus is, is er wel enig onderhoud nodig om de levensduur van het voertuig te verlengen. De distributieketting moet daarom permanent in olie zijn gedrenkt. Het is daarom noodzakelijk om te zorgen voor de juiste smering van het voertuig, de kwaliteit en de reinheid van de olie. De olie moet regelmatig worden ververst, hetzij bij de jaarlijkse onderhoudsbeurt, hetzij om de 20.000 km. Anders loopt u het risico van voortijdige slijtage van de distributieketting.
Er kan ook een breuk ontstaan in de distributieketting; deze moet dan vervangen worden. Dit zou een echte ramp zijn voor uw motor die kapot zou kunnen gaan, aangezien de ketting de krukas, de nokkenas en de injectiepomp synchroniseert. Beschadigde distributiekettingen zijn over het algemeen zeer zeldzaam. Dit is vaak het gevolg van schade door defecten, ongelukken of andere motoronderdelen die niet op tijd zijn gerepareerd.
Als de distributieketting versleten of beschadigd is, hebt u geen andere keuze dan deze te vervangen. Het speelt een belangrijke rol in de werking van de motor. Zonder dat, kan de klep niet meer goed openen en sluiten, waardoor de verbranding die de auto draaiende houdt wordt verstoord. En als u te lang wacht, kan de ketting breken.