Functie van de distributieriem
De distributieriem zorgt voor de synchronisatie van de kleppen en zuigers van de motor, zodat ze niet tegen elkaar kunnen botsen tijdens de uitlaat- en inlaatfase van de cilinders. Als de synchronisatie niet correct plaatsvindt, zullen de kleppen en zuigers hevig met elkaar botsen en kan de motor van het voertuig beschadigd raken of zelfs kapot gaan.
Bovendien is de distributieriem de schakel tussen de krukas, de waterpomp en de nokkenas(sen). Hij bevindt zich in de buurt van de multiriem en de motor.
Hij vervult dan ook een centrale rol in de auto zodat u in alle rust, veilig en betrouwbaar kunt rijden.
Symptomen van een defecte distributieriem
- Vreemde geluiden: als de distributieriem beschadigd is, veroorzaakt hij gemakkelijk te herkennen sissende, knarsende en klepperende geluiden. De onderdelen worden niet meer gesynchroniseerd, omdat de riem slap is.
- Schokken, afslaan, verkeerde ontsteking: een defecte riem zorgt ervoor dat de motor abnormaal loopt en de auto kan afslaan of schokbewegingen bij het accelereren.
- Trillingen: de distributieriem drijft verschillende onderdelen aan en houdt ze bij elkaar. Als de riem los zit of versleten is, kunnen de onderdelen die met elkaar in contact komen ook aanzienlijke trillingen veroorzaken.
- Gebreken bij de ontsteking: tijdens de verbranding van de motor speelt de distributieriem een rol bij het sluiten en openen van de kleppen.
- Lekkende motorolie: de olie lekt omdat de afdichting niet meer gegarandeerd is door een van de onderdelen van de motor.
- Lekkende koelvloeistof: de motor zal gemakkelijk oververhit raken, omdat hij niet meer goed gekoeld wordt.
- Fysiek zichtbare schade: als u scheuren, barsten of barsten in de riem en de randen ziet, bestaat het risico dat de riem volledig breekt.
- Verminderde prestaties
Wanneer moet de distributieriem worden vervangen?
Het is raadzaam niet te wachten met het vervangen van de distributieriem tot deze een kritieke fase van slijtage bereikt, want de schade aan de motor is dan al begonnen. Volg gewoon de aanbevelingen van de fabrikant voor het moment waarop de distributieriem moet worden vervangen.
Hoewel de levensduur van een distributieriem afhangt van de fabrikant en het model auto, moet hij meestal om de 100.000 kilometer worden vervangen. Alle informatie is opgenomen in het onderhoudsboekje van het voertuig. Maar eenvoudig gezegd is het gebruikelijk om een distributieriem om de 5 jaar of tussen de 60.000 en 120.000 kilometer te vervangen.