De functie van een spanrol van de distributieriem
Het doel van de spanrol van de distributieriem is om de spanning op de riem te houden. De distributieriem, gemaakt van rubber, loopt door en over meerdere tandwielen en poelies. Na verloop van tijd kan de riem door hitte en veroudering slapper worden en losraken. De spanner is er om hem af te stellen en strak te houden.
Voor de distributieriem zijn er twee soorten spanrollen:
- Handmatig instelbare rollen: die bestaan uit 4 onderdelen (een poelie, een spanrol, een veer en een basis). Ze zijn interessant qua prijs.
- Zelfinstellende rollen met een cilinder of een veer: die bestaan uit een hydraulische cilinder of een veer, en zorgen voor een stabiele spanning zonder variatie. Ze zijn echter duurder.
Automatische spanrollen zijn het meest gebruikelijk. Het is essentieel dat de riem goed is afgesteld. Als hij te strak of niet strak genoeg zit, krijgt u te maken met storingen, die zullen leiden tot defecten. Een slecht afgestelde riem kan niet alle onderdelen van uw auto van energie voorzien.
Tekenen van slijtage van een spanrol van de distributieriem
Een defecte of versleten spanrol van de distributieriem leidt tot een aantal waarschuwingssignalen.
- Een vreemd geluid: u hoort een piepend, rammelend of knarsend geluid. Als de spanrol of spanner het begeeft, is er een spanningsverlies dat deze verdachte geluiden zal veroorzaken. Die zijn meestal afkomstig van de poelies of de riem. Als de spanrol helemaal niet meer kan functioneren, zal dit een knarsend of krakend geluid veroorzaken.
- Hard geklepper: de riem wordt niet meer aangespannen door de spanner, dus hij komt los en kan andere onderdelen in het distributiecarter raken, of zelfs het carter zelf, afhankelijk van de ernst. Dit veroorzaakt een klepperend of ratelend geluid.
- Het controlelampje brandt: als het motorcontrolelampje gaat branden, kan dat betekenen dat de distributieriem speling heeft. Maar het geluid zou al onmiddellijk een alarmsignaal voor u moeten zijn.
Als het motorcontrolelampje gaat branden, wijst dit op een probleem met de kleptiming. Als de riem niet goed gespannen is, kan het zijn dat de kleptiming niet synchroon verloopt.
Wanneer moeten de spanrollen worden vervangen?
De levensduur van de spanrollen is vrij beperkt. De spanrollen moeten net als de krukas en de poelie, en afhankelijk van hoe sterk ze versleten zijn, om de 100.000 km of 150.000 km worden vervangen.
Het verwijderen van de distributieriem behoort tot het vervangen van een spanrol. Daarom is het raadzaam te kiezen voor een complete vervangingsset voor de distributieriem.