Uw mandje is leeg

Spanrol (Riemenaandrijving)

De functie van een spanrol van de distributieriem

Het doel van de spanrol van de distributieriem is om de spanning op de riem te houden. De distributieriem, gemaakt van rubber, loopt door en over meerdere tandwielen en poelies. Na verloop van tijd kan de riem door hitte en veroudering slapper worden en losraken. De spanner is er om hem af te stellen en strak te houden.

Voor de distributieriem zijn er twee soorten spanrollen:

  • Handmatig instelbare rollen: die bestaan uit 4 onderdelen (een poelie, een spanrol, een veer en een basis). Ze zijn interessant qua prijs.
  • Zelfinstellende rollen met een cilinder of een veer: die bestaan uit een hydraulische cilinder of een veer, en zorgen voor een stabiele spanning zonder variatie. Ze zijn echter duurder.

Automatische spanrollen zijn het meest gebruikelijk. Het is essentieel dat de riem goed is afgesteld. Als hij te strak of niet strak genoeg zit, krijgt u te maken met storingen, die zullen leiden tot defecten. Een slecht afgestelde riem kan niet alle onderdelen van uw auto van energie voorzien.

Tekenen van slijtage van een spanrol van de distributieriem

Een defecte of versleten spanrol van de distributieriem leidt tot een aantal waarschuwingssignalen.

  • Een vreemd geluid: u hoort een piepend, rammelend of knarsend geluid. Als de spanrol of spanner het begeeft, is er een spanningsverlies dat deze verdachte geluiden zal veroorzaken. Die zijn meestal afkomstig van de poelies of de riem. Als de spanrol helemaal niet meer kan functioneren, zal dit een knarsend of krakend geluid veroorzaken.
  • Hard geklepper: de riem wordt niet meer aangespannen door de spanner, dus hij komt los en kan andere onderdelen in het distributiecarter raken, of zelfs het carter zelf, afhankelijk van de ernst. Dit veroorzaakt een klepperend of ratelend geluid.
  • Het controlelampje brandt: als het motorcontrolelampje gaat branden, kan dat betekenen dat de distributieriem speling heeft. Maar het geluid zou al onmiddellijk een alarmsignaal voor u moeten zijn.

Als het motorcontrolelampje gaat branden, wijst dit op een probleem met de kleptiming. Als de riem niet goed gespannen is, kan het zijn dat de kleptiming niet synchroon verloopt.

Wanneer moeten de spanrollen worden vervangen?

De levensduur van de spanrollen is vrij beperkt. De spanrollen moeten net als de krukas en de poelie, en afhankelijk van hoe sterk ze versleten zijn, om de 100.000 km of 150.000 km worden vervangen.
Het verwijderen van de distributieriem behoort tot het vervangen van een spanrol. Daarom is het raadzaam te kiezen voor een complete vervangingsset voor de distributieriem.

Doorgaan zonder te accepteren >
Over cookies en andere tracers
AD Tyres (Distriauto.nl) en zijn partners (Google, Hotjar, Microsoft) gebruiken cookies en andere tracers (webstorage) om de goede werking van de site te verzekeren, uw navigatie te vergemakkelijken, statistische metingen uit te voeren en om zijn reclamecampagnes te personaliseren. Cookies en andere tracers die op uw terminal zijn opgeslagen, kunnen persoonsgegevens bevatten. Daarom plaatsen wij geen cookies of andere tracers zonder uw vrije en geïnformeerde toestemming, met uitzondering van die welke essentieel zijn voor de werking van de site. We bewaren uw keuze 6 maanden. U kunt uw toestemming op elk moment intrekken door naar de pagina over cookies en andere tracers te gaan. U kunt ervoor kiezen om verder te surfen zonder het deponeren van cookies of andere tracers te aanvaarden. Weigering verhindert de toegang tot diensten niet Distriauto.nl. Voor meer informatie, bezoek de cookies en andere tracers pagina.
De cookies personaliseren
Er heeft een vergissing plaatsgevonden. Gelieve opnieuw proberen of neem contact op in geval het probleem niet opgelost is.
LiveChat