Wat is een zuiger?
De zuiger, een hard, rond onderdeel, glijdt in een cilinder. Een zuiger een mechanisch onderdeel van de motor in een voertuig. Om de warmte van de motor goed te geleiden en voor een laag gewicht, zijn de zuigers gemaakt van een aluminiumlegering. De zuiger is via de drijfstang met de krukas verbonden.
Alle verbrandingsmotoren hebben zuigers, die verschillende vormen kunnen hebben, afhankelijk van het type verbranding:
- Een platte kop voor zuigers van viertakt- en tweetaktmotoren met laag vermogen
- Een bolle kop voor de zuigers van de krachtigste voertuigen, deze vorm zorgt voor een grotere compressie en een betere ontbranding van de gassen.
De functie van de zuiger
De functie van de zuiger is om de explosie te creëren die nodig is voor de goede werking van de motor. Daartoe persen de zuigers de brandstof en het gas samen. Ze wekken dan de energie op die nodig is om de motor op gang te brengen. Hoe groter en talrijker de zuigers zijn, hoe krachtiger de motor is.
De werking van de zuiger
De werking verloopt in vier fasen bij een 4-taktmotor:
- Inlaatslag of aanzuiging: de uitlaatklep is gesloten, de inlaatklep is open. De zuiger daalt dan en zuigt de benzine en de lucht aan (als het een dieselmotor is, alleen de lucht).
- Compressieslag: de zuiger gaat omhoog en de inlaatklep sluit. In de verbrandingskamer comprimeert de zuiger het brandstof-luchtmengsel. We spreken van bovenste dode punt (BDP) wanneer de zuiger helemaal boven is.
- Arbeidsslag: de temperatuur van het mengsel wordt verhoogd door de compressie, waardoor de explosie kan ontstaan. In een benzinemotor zorgt de vonk voor de verbranding van het mengsel. Bij een dieselmotor wordt de dieselolie door een injector in de verbrandingskamer gespoten. De brandstof ontbrandt, het mengsel zet uit en dan, geduwd door de explosie, daalt de zuiger weer.
- Uitlaatslag: de uitlaatklep gaat open, de zuiger gaat weer omhoog. De verbrande gassen worden via de klep afgezogen, voordat ze via het uitlaatspruitstuk worden afgevoerd. De zuiger gaat weer door het BDP.
De verbrandingscyclus is niet hetzelfde bij een tweetaktmotor en vereist slechts twee zuigerbewegingen. De cyclus bestaat uit de volgende fases:
- Inlaat- en compressieslag
- Verbranding en uitzetten van de zuiger, voordat de gassen worden uitgestoten.
Wanneer moet een zuiger worden vervangen?
Normaal hebben de motorzuigers een lange levensduur. Dit onderdeel slijt niet. Het is dus niet nodig om de zuigers regelmatig te vervangen, zoals ditj andere onderdelen wel nodig kan zijn.
Het is echter mogelijk dat de zuigers voortijdig verslijten of defect raken. Ze kunnen namelijk vast komen te zitten in de cilinder, waardoor de motor uitvalt, of ze kunnen vastlopen.
Symptomen van een beschadigde zuiger van een auto
Hoewel de zuiger op zich geen slijtageonderdeel is, kan hij voortijdig kapot gaan of beschadigd raken.
Er zijn een aantal symptomen waarmee u dit tijdig kunt vaststellen, zodat u ze zo nodig kunt repareren of vervangen:
- U constateert een te hoog olieverbruik of een onstabiele werking van de motor: de zuigers zijn overbelast of slecht gesmeerd.
- Tijdens het rijden hoort u schokkerige geluiden: de zuigers kunnen zijn doorgebrand als het luchtfilter niet is vervangen of door brandstof van slechte kwaliteit.
- Er komt blauwe rook uit de uitlaat: het lijdt geen twijfel dat de zuiger kapot is en zo snel mogelijk moet worden vervangen.
Om dit soort ongemakken te voorkomen, is het raadzaam de kleppen, cilinders en zuigers van uw voertuig te onderhouden. Ook moet u ervoor waken dat u brandstof van goede kwaliteit gebruikt, het luchtfilter op de aanbevolen tijdstippen vervangt en de motorolie regelmatig ververst.