Een van de belangrijkste onderdelen van uw auto is de distributieriem. Zonder die riem kunt u niet met uw voertuig rijden. De functie van de distributieriem is het synchroniseren van de verschillende onderdelen van een motor. Hij zorgt voor de verbinding tussen de krukas, de nokkenas, de injectiepomp en de waterpomp.
Het is ook de functie van de distributieriem om te zorgen voor een optimale synchronisatie tussen de zuigers en de kleppen, zodat de beweging tot op de millimeter nauwkeurig wordt uitgevoerd en er geen schokken ontstaan tussen de twee delen binnen in de cilinders. Als er een schok zou optreden tussen de zuigers en de kleppen zou dit ernstige gevolgen hebben voor de motor.
De distributieriem is een onderdeel dat ongeveer om de 100.000 tot 150.000 km moet worden vervangen. Afhankelijk van het merk en model van uw auto kunnen de aanbevelingen van de fabrikant veranderen. Daarom kunt u het beste het onderhoudsboekje van uw auto raadplegen of de fabrikant om advies vragen over de exacte kilometerstand waarop de distributieriem van uw auto moet worden vervangen.
Het is mogelijk dat u uw distributieriem eerder moet vervangen dan er in de aanbevelingen van de fabrikant staat, vooral als de motoronderdelen defect zijn en als dit leidt tot voortijdige slijtage van de distributieriem in uw auto. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als u een lek van olie of koelmiddel opmerkt, of als de spanrollen tekenen van slijtage vertonen.
Zoals de meeste mensen vraagt u zich af wat het verschil is tussen een distributieriem en een distributieketting. Allereerst een kleine verduidelijking: alle voertuigen die vóór 1990 in omloop zijn gebracht, zijn uitgerust met een distributieketting.
De distributieketting heeft de reputatie langer en duurzamer te zijn dan een distributieriem. De robuustheid ervan is echter ook het grootste nadeel: de distributieketting is zwaarder (doordat hij uit metaal bestaat) en maakt dus meer lawaai en verbruikt meer brandstof.
De distributieriem is echter van rubber gemaakt, waardoor hij veel lichter is en minder brandstof verbruikt. Het belangrijkste nadeel van de distributieriem is dat deze een beperkte levensduur heeft en om de 100.000 tot 150.000 km, of volgens de aanbevelingen van de fabrikant, moet worden vervangen.