Aanvullende informatie over Regelklep, Brandstofhoeveelheid (Common-Rail-System)
Brandstofhoeveelheidsregelaar (common-rail systeem)
De brandstofhoeveelheidsregelaar, ook wel doseerklep of regelklep genoemd, is direct gemonteerd op de hogedrukpomp van common-rail dieselmotoren. Aan de ene kant verbonden met het brandstoffilter en aan de andere kant met het pomphuis, moduleert het zeer nauwkeurig de brandstofstroom die in de pomp wordt toegelaten. Een elektrisch signaal van de motorregeleenheid verplaatst de interne naald; afhankelijk van de gevraagde opening wordt de druk aan de inlaatzijde aangepast, wat de uiteindelijke druk in de rail beïnvloedt. Door de geïnjecteerde hoeveelheid te stabiliseren, zorgt de regelaar voor een regelmatige stationair, krachtige acceleraties en beperkt het zowel het verbruik als de uitstoot van vervuilende stoffen.
Wanneer de component vervangen?
- Gemiddelde levensduur: 150.000 tot 250.000 km bij een goed onderhouden diesel.
- Slijtage-indicaties: moeilijk starten bij warme motor, haperingen bij acceleratie, onverwachte stilvallen, zwarte rook, motorlampje of raildrukalarm.
- Visuele symptomen: dieselolie lekkage aan de basis van de pomp, metaaldeeltjes op de magneet van de sensor, geoxideerde connector.
- Aanbevolen periodiciteit: controle bij elke vervanging van het brandstoffilter (20.000 tot 40.000 km) en bij elke injectiediagnose. Bij slechte brandstofkwaliteit of intensief stadsgebruik, preventieve vervanging voorzien vanaf 120.000 km.
Waarom vervangen?
- Bescherm de hogedrukpomp: een defecte regelaar dwingt de pomp om overbelast te werken, wat de slijtage versnelt en metaaldeeltjes kan genereren die de injectoren en rail kunnen beschadigen.
- Behoud de prestaties: slechte regulatie resulteert in een verminderd koppel, trage acceleraties en een verhoogd verbruik dat meer dan 1 l/100 km kan bedragen.
- Slagen voor de emissietest: een slecht beheerde stroom verhoogt de deeltjes en NOx, een veelvoorkomende oorzaak van herkeuring.
- Voorkom een immobiliserende storing: als de raildruk instort, stopt de regeleenheid de injectie uit veiligheid; het voertuig start niet opnieuw totdat de klep is vervangen.
- Verminder de totale kosten: alleen de brandstofhoeveelheidsregelaar vervangen is aanzienlijk goedkoper dan een complete pomp + injectoren, terwijl het de goede werking van het common-rail systeem herstelt.