Extra informatie
Katalysator
De katalysator is een essentieel onderdeel van de uitlaatlijn. Geplaatst tussen het spruitstuk en de demper, behandelt het de verbrande gassen voordat ze worden uitgestoten. De honingraatvormige keramische kern is bedekt met edelmetalen (platina, palladium, rhodium). Bij hoge temperaturen veroorzaken deze metalen een chemische reactie die de verontreinigende stoffen (CO, HC, NOx) omzet in minder schadelijke stoffen (CO₂, H₂O, N₂). De katalysator werkt dus als een chemisch filter: het verhindert niet dat de gassen circuleren, maar het verandert hun samenstelling om aan de emissienormen te voldoen. Een gezonde katalysator garandeert ook een goede werking van de lambdasonde en, indirect, een optimale verbranding van de motor.Wanneer de onderdeel vervangen?
- Gemiddelde levensduur: 120.000 tot 200.000 km, afhankelijk van de rijstijl en de kwaliteit van de brandstof.
- Slijtage symptomen: motorlampje brandt, rotte eiergeur, vermogensverlies, overmatig brandstofverbruik, ontstekingsfouten, metaalachtig geluid uit de uitlaatlijn.
- Visuele controle: buitenplaat blauw verkleurd of gebarsten, honingraat gesmolten of losgeraakt.
- Preventieve periodiciteit: controleer elke 60.000 km of bij elke technische keuring, vooral als het voertuig voornamelijk in de stad rijdt.
- Aanbevolen tests: gasmeting met een diagnoseapparaat, controle van de uitlaatstroom en analyse van de temperatuur voor en na de katalysator.
Waarom vervangen?
- Vermindering van emissies: een defecte katalysator voldoet niet meer aan de Euro-normen, wat kan leiden tot een herkeuring bij de technische keuring.
- Bescherming van de motor: als de kern verstopt raakt, neemt de tegendruk toe, wat leidt tot oververhitting, verbrande kleppen en beschadigde turbo.
- Beheerst brandstofverbruik: een inefficiënte gasbehandeling verstoort de lambdasonde; de regeleenheid verrijkt dan het mengsel, wat leidt tot overmatig brandstofverbruik en roetvorming.
- Gezondheid en milieu: zonder filtratie blijven koolwaterstoffen en stikstofoxiden giftig voor de luchtwegen en dragen ze bij aan stedelijke smog.
- Lange termijn besparingen: het vervangen van de katalysator is goedkoper dan het repareren van een motor of het betalen van boetes voor vervuiling.