Centreringsbout poelie-krukas
De centreringbout poelie-krukas zorgt voor de precieze positionering en het behoud van het koppel van de poelie die aan het uiteinde van de krukas is bevestigd. Geïnstalleerd in de as van de demperpoelie, gaat hij door de naaf en wordt hij vastgeschroefd in de interne schroefdraad van de krukas. Eenmaal vastgedraaid volgens het door de fabrikant opgegeven koppel, zorgt hij ervoor dat:
- de poelie perfect gecentreerd is om de uitlijning van de hulpaggregaatriemen te garanderen;
- de torsietrillingen van de krukas worden geabsorbeerd via de demperpoelie;
- elke axiale of radiale speling die de krukaskeerring kan beschadigen, wordt voorkomen.
In de praktijk is de toegang mogelijk via de voorkant van de motor, na eventuele verwijdering van de riemafdekking en, bij sommige modellen, de ventilatieradiator. Het aandraaien vereist een momentsleutel en soms een blokkering van het vliegwiel om de aanbevolen hoge koppelwaarde te bereiken.
Wanneer de onderdeel vervangen?
- Bij elke verwijdering van de poelie: de bout is een veiligheidsonderdeel voor eenmalig gebruik bij de meeste moderne motoren (uitrekbare bout "Tightening Angle").
- Kilometerinterval: als de fabrikant geen systematische vervanging voorschrijft, plan dan 100.000 km of 6 jaar, gelijk aan de onderhoudscyclus van de hulpaggregaatriem.
- Tekenen van slijtage of defect:
- ongewone trillingen bij stationair draaien;
- metalen kloppend geluid bij acceleratie;
- sporen van metaaldeeltjes of waarneembare speling bij visuele inspectie;
- waarschuwingslampje van de dynamo of stuurbekrachtiging dat gaat branden (slippen van de riem door verkeerde uitlijning).
- Indirecte symptomen: olielekkage bij de voorste krukaskeerring of vroege beschadiging van de demperpoelie.
Waarom vervangen?
- Behoud van de uitlijning van de accessoires: een versleten centreringbout poelie-krukas kan een verschuiving van de groef veroorzaken, wat leidt tot voortijdige breuk van de riem en plotselinge stilstand van de aangedreven onderdelen (dynamo, stuurbekrachtigingspomp, aircocompressor).
- Voorkom verlies van de poelie: als de bevestiging niet meer gegarandeerd is, kan de poelie bij hoge snelheid losraken, de radiator doorboren of de motorcarter beschadigen.
- Bescherm de krukas: een losse bevestiging veroorzaakt herhaalde schokken op de krukasneus, wat scheuren of uitscheuren van de schroefdraad veroorzaakt, een zware en kostbare reparatie.
- Behoud het rijcomfort: de centreringbout poelie-krukas draagt bij aan de dempende functie van de demper; een preventieve vervanging elimineert storende trillingen en ratelgeluiden.
- Veiligheid en naleving: de fabrieksnorm vereist een nauwkeurige hoekvergrendeling. Hergebruik van een reeds uitgerekte bout verstoort de voorspanning, compromitteert de technische keuring en annuleert de motorgarantie.
Bij de ingreep, reinig de schroefdraad grondig, breng de voorgeschreven schroefdraadborging aan en draai de nieuwe centreringbout poelie-krukas vast volgens het gespecificeerde koppel en hoek. Deze eenvoudige en goedkope operatie voorkomt grote schade en verlengt de levensduur van de motor.
Keerring, Krukas
Drijfstanglager
Riemschijf, Krukas
Hoofdlager
Drijfstangschroef
Drijfstang
Riemschijvenset, Krukas
Afstandsschijf, Krukas
Tandwiel, Krukas
Krukas
Penbus
Set Schroeven Voor Riemschijf-Nokkenas
Omkastingsdeksel, Motorblok
Naaf, Krukas
Drukringset, Krukas
Bout, Tandwiel-Nokkenas
Afstandsring, Krukas
Ring, Riemschijf-Nokkenas
Pakkingset, Carterventilatie
Lagerdeksel, Krukas
Schroevenset, Lagerstoel-Krukas
Krukas keerring