Extra informatie
Ontluchtingsschroef van de radiator
De ontluchtingsschroef, ook wel ontluchtingsventiel of -dop genoemd, is een kleine afsluiter die zich aan de bovenzijde van de radiator of de retourslang bevindt. Zijn taak: het verwijderen van luchtbellen die zich ophopen in het koelsysteem. Wanneer je deze iets losdraait, verdrijft de onder druk staande vloeistof de opgesloten lucht; zodra er een gelijkmatige vloeistofstroom verschijnt, draai je hem weer dicht. Deze handeling herstelt een gelijkmatige circulatie van de koelvloeistof, wat zorgt voor een optimale warmte-uitwisseling tussen de radiator, de motor en de thermostaat. Gemaakt van messing, technisch kunststof of behandeld staal, is de ontluchtingsschroef bestand tegen temperatuur, interne druk (1 - 1,5 bar) en de chemische aanvallen van antivriesadditieven. Een perfecte afdichting wordt gegarandeerd door een O-ring of een conische afdichting. Ondanks zijn schijnbare eenvoud speelt dit kleine onderdeel een grote rol in de gezondheid van het koelsysteem van een auto.Wanneer het onderdeel vervangen?
- Gemiddelde levensduur: 5 tot 8 jaar, gelijk aan twee vervangingen van de koelvloeistof.
- Slijtage symptomen:
- Lekken van vloeistof bij de schroefdraad of de afdichting.
- Beschadigde schroefdraad waardoor sluiten onmogelijk is.
- Afbreken of vervormen van de kop tijdens het vast- of losdraaien.
- Voortdurende aanwezigheid van lucht ondanks volledige ontluchting (verlies van afdichting).
- Indirecte tekenen: motor temperatuurwaarschuwingslampje brandt, wijzer buiten normaal bereik, inefficiënte interieurverwarming.
- Aanbevolen frequentie: visuele inspectie van de ontluchtingsschroef bij elke verversing van de vloeistof (elke 2 - 4 jaar of 60.000 km). Maak gebruik van het vervangen van de slangen of de radiator om deze preventief te vervangen.
Waarom vervangen?
- Voorkomen van oververhitting: een defecte ontluchtingsschroef laat lucht binnen die een isolerend "kussen" vormt, waardoor de warmte-uitwisseling vermindert en de koppakking kan smelten.
- Voorkomen van interne corrosie: lucht bevordert de oxidatie van aluminium en gietijzer. De gevormde slib verstopt de kanalen van de radiator en de waterpomp.
- Elimineren van vloeistoflekken: een klein lek kan snel veranderen in een groot verlies, daling van het koelvloeistofniveau, gebrek aan koeling, pech langs de weg.
- Veiligheid van de ingreep: een afgeronde schroefkop bemoeilijkt de ontluchting tijdens onderhoud, soms is volledige vervanging van de radiator nodig. Een nieuwe schroef garandeert snel onderhoud zonder risico op beschadiging van de schroefdraad.
- Optimaliseren van thermisch comfort: door de lucht te verwijderen, wordt de vloeistofstroom naar de interieurwarmtewisselaar hersteld. De verwarming werkt weer goed in de winter en de airconditioning functioneert zonder haperingen.
Radiateur
Radiateurslang
Ophanging, Radiateur
Elektrische Motor, Radiateurventilator
Vriesstop
Frame, Radiateurgrille
Radiateurdrager
Koeler, Aandrijfaccu
Koelblok, Radiateur