Extra informatie
Tussenas
De tussenas is het deel van de transmissie dat de uitgang van het differentieel verbindt met de verste aandrijfas of, in sommige motoren, de verbinding maakt tussen de krukas en een hulpelement. Bij de meeste voorwielaangedreven voertuigen is deze dwars geplaatst en compenseert hij het verschil in lengte tussen de linker- en rechterkant; hij zorgt zo voor de uitlijning en het evenwicht van de aandrijfassen. De tussenas ontvangt het koppel dat door de versnellingsbak wordt geleverd, laat het via een centraal lager lopen en geeft het door aan de buitenste homokineet. Dankzij deze opstelling wordt de belasting verdeeld, worden trillingen gefilterd en werken de aandrijfassen in een kleinere hoek, wat de levensduur ten goede komt. Deze as, soms ook wel halve as of secundaire aandrijfas genoemd, is gemaakt van gecementeerd gesmeed staal. Hij bevat- een vertanding aan de differentieelkant voor de aansluiting op de versnellingsbak;
- een lager met een rubberen ophanging voor laterale ondersteuning;
- een homokineet of een gespleten koppeling naar de aandrijfas.
Wanneer de onderdeel vervangen?
Hoewel de tussenas een gemiddelde levensduur van 150.000 tot 200.000 km heeft, rechtvaardigt de zware omgeving regelmatige controle.- Controleer het centrale lager elke 60.000 km; een gescheurde rubberen ophanging veroorzaakt een dof geluid bij het optrekken.
- Let op vetsporen rond de homokineet; een gescheurde hoes duidt op vroegtijdige slijtage.
- Controleer op speling wanneer u de as met de hand draait: meer dan 5 mm duidt op een versleten lager.
- Tijdens het rijden zijn trillingen in de vloer tussen 60 en 90 km/u, een ratelend geluid bij belastingwisselingen of een licht metaalachtig geluid in vrijloop waarschuwingssignalen.
Waarom vervangen?
Wachten tot een tussenas breekt, stelt het voertuig bloot aan meerdere risico's:- Onmiddellijke stilstand en mogelijk verlies van aandrijving aan één kant, waardoor de besturing instabiel wordt.
- Onherstelbare schade aan het differentieel en lekkage van versnellingsbakolie als de vertanding afschuift.
- Versnelde slijtage van de aandrijfassen, de banden en de motorsteunen door trillingen.
- Resonanties die het centrale lager belasten; een vastgelopen lager kan oververhit raken en de draagbalk beschadigen.
- Overbelasting van koppels aan de uitgang van de versnellingsbak, wat het aluminium carter kan doen barsten.
Asmanchetten set
Stuurhoes, Besturing
Tripode, Aandrijfas
Ashoesset
Askoppeling
Asschroef, Aandrijfas / Cardanas
Afdichtring, Aandrijfaslager