Extra informatie
Achterklepslot
Het achterklepslot is het vergrendelingsmechanisme dat het achterpaneel van het voertuig gesloten houdt. Bevestigd op het frame van de achterklep en verbonden met de sluitplaat van het chassis, zorgt het voor een waterdichte en veilige assemblage van de kofferbak. Wanneer de hendel of de afstandsbediening wordt bediend, ontgrendelt de interne vergrendeling de haak, waardoor openen mogelijk is. Omgekeerd vindt het sluiten plaats dankzij een veerbelaste haak die automatisch rond de sluitplaat vergrendelt. Bij recente modellen stuurt een geïntegreerde micro-schakelaar de informatie "kofferbak gesloten" naar de regeleenheid; het kan ook de kofferbakverlichting of de startonderbreker aansturen. Het achterklepslot is dus zowel een mechanisch beveiligingsonderdeel als een elektronische sensor die bijdraagt aan de goede werking van het voertuig.Wanneer moet de onderdeel worden vervangen?
Preventief onderhoud voorkomt veel ongemakken, vooral voor een vakantie. De gemiddelde levensduur van een achterklepslot is 8 tot 12 jaar, of ongeveer 120.000 km, maar verschillende factoren kunnen dit verkorten: vocht, stof, frequente open/sluitcycli. Let op de volgende tekenen:- Moeilijke hendel of abnormaal lange slag;
- Achterklep die niet in één keer vergrendelt;
- Kofferbak die onverwachts opent tijdens het rijden;
- Kofferbaklampje dat blijft branden ondanks sluiting;
- Ratelende, piepende of klapperende geluiden bij de vergrendeling.
Waarom vervangen?
Een defect achterklepslot kan ernstigere gevolgen hebben dan het lijkt.- Verlies van veiligheid: bij onverwachts openen kunnen bagage op de weg worden geslingerd, waardoor de inzittenden en andere weggebruikers in gevaar komen.
- Water- en stofinfiltratie: een slecht uitgelijnde vergrendeling compromitteert de afdichting van de kofferbak, wat de corrosie van de vloer en achterlichten versnelt.
- Elektronische storingen: een verkeerde positiemelder kan soms centrale vergrendeling of alarmactivering verhinderen, of zelfs een noodmodus van de regeleenheid activeren.
- Technische keuring: een achterklep die niet vergrendelt is een reden voor een herkeuring vanwege een veiligheidsfout.
- Akoestisch comfort: een versleten haak veroorzaakt permanente klappergeluiden die de carrosserie en passagiers vermoeien.
Gasveer, Kofferruimte
Elektromotor, Achterklep
Kofferdekselslot
Achterklephendel
Achterportier
Afdekplaat, Achterklep