Aanvullende informatie over Koplampreinigingssysteem
Koplampreinigingssysteem
Het koplampreinigingssysteem is aanwezig op de meeste voertuigen die zijn uitgerust met xenon- of LED-projectoren met hoge intensiteit. Geïntegreerd in de bumper, bestaat het uit telescopische sproeiers, een hogedrukpomp en een netwerk van leidingen die zijn verbonden met het ruitensproeierreservoir. Wanneer de bestuurder de ruitensproeier activeert of wanneer de sensoren een lage lichtintensiteit detecteren, spuit de pomp een krachtige straal die modder, zout en insecten verwijdert zonder sporen achter te laten.
De sproeiers komen uit hun behuizing dankzij een kleine hydraulische cilinder, besproeien het oppervlak van de projector en trekken zich vervolgens terug om beschermd te blijven tegen schokken. Dankzij deze snelle actie blijft de lichtbundel helder, de verlichtingsafstand optimaal en het glasoppervlak blijft vrij van microschade veroorzaakt door handmatig wissen.
Wanneer de onderdelen vervangen?
- Gemiddelde levensduur: tussen 8 en 10 jaar voor de pomp en de sproeiers, langer bij regelmatig onderhoud.
- Tekenen van slijtage om op te letten:
- aanhoudend stof op de lenzen na activering van het systeem;
- lekkage van vloeistof onder de voorbumper;
- sproeiers die vast blijven zitten aan de buitenkant of niet meer naar buiten komen;
- abnormaal geluid of geen pompgeluid bij activering;
- vaak brandend ruitensproeierlampje ondanks een volle tank.
- Aanbevolen periodiciteit:
- visuele controle bij elke olieverversing en voor de winter;
- spoelen van het systeem elke 2 jaar om onzuiverheden en bacteriën te verwijderen;
- preventieve vervanging van O-ringen tegelijk met de ruitensproeierpomp.
Waarom vervangen?
- Veiligheid: een vuile koplamp vermindert de lichtintensiteit tot 40%, verlengt de remweg 's nachts en verhoogt het risico om andere weggebruikers te verblinden.
- Conformiteit met de technische keuring: sinds 2013 moeten ontladingsprojectoren zijn uitgerust met een functionerend koplampreinigingssysteem. Een storing leidt tot een herkeuring.
- Bescherming van de lens: opgedroogde modder werkt als een schuurmiddel. Zonder hogedrukreiniging krast het het polycarbonaat, maakt het oppervlak dof en dwingt tot vervanging van de veel duurdere koplampunit.
- Behoud van de hoofdruitensproeierpomp: een geblokkeerde sproeier verhoogt de druk in het systeem en kan andere componenten van de ruitensproeier beschadigen.
- Rijcomfort: een homogene lichtbundel vermindert vermoeidheid van de ogen en biedt een duidelijk zicht op wegmarkeringen en borden.