Selecteer uw voertuig
Autowielen bestaan tegenwoordig uit twee hoofdonderdelen. De velg, het centrale deel van het wiel dat rechtstreeks verbonden is met de as, en de band die de velg omgeeft. De combinatie van velg en band vormt het 'complete wiel'. De velg maakt integraal deel uit van het wiel en brengt de tractie van de as over op de band. Er zijn velgen in verschillende materialen.
Aluminium wielen, ooit voorbehouden aan luxeauto's, zijn nu standaard op veel voertuigen. Het is een goed idee om te weten dat u altijd aluminium wielen als optie kunt toevoegen wanneer u een voertuig koopt.
Stalen velgen zijn vaak zwart, minder mooi dan aluminium velgen en worden vaak bedekt met wieldoppen om de auto een mooiere uitstraling te geven.
De band bestaat uit verschillende onderdelen.
Het loopvlak is het deel van de band dat in direct contact staat met de grond. Het is gemaakt van een speciaal ontworpen rubberlaag die bestand is tegen slijtage. Het loopvlak is geprofileerd (of gegoten) om de grip van de band in alle situaties te waarborgen.
Deze gordellagen bevinden zich onder het loopvlak en zorgen voor een goede weerstand van de band en het loopvlak (vooral in bochten). De in elkaar grijpende gordellagen zijn gemaakt van met messing beklede staaldraad. Gewoonlijk worden deze staaldraden kruislings in twee lagen gelegd om het karkas verder te beschermen.
Het karkas vormt het frame van de band. Concreet is het karkas bedoeld om de belasting van het voertuig te kunnen dragen. Het karkas bestaat uit dunne staal- of vezeldraden die in een rechte boog zijn gelegd om de sterkte van de band te garanderen. Hoe meer draden dit zijn, hoe sterker het karkas van de band is en hoe kleiner de kans is op een lekke band.
De zijwand is het gebied tussen het loopvlak en de hielen van de band. Hij beschermt de banden tegen wrijving en schokken. Hij is uitermate bestand tegen vervorming van de weg.