Triumph Motor Company is een Brits bedrijf dat auto's en motorfietsen produceert, opgericht aan het einde van de 19e eeuw. Het heeft verschillende fasen doorgemaakt in zijn geschiedenis, beginnend met de productie van fietsen voordat het zich richtte op motorfietsen en auto's.
De geschiedenis van Triumph begint in 1885 wanneer Siegfried Bettmann het bedrijf opricht in Coventry, Engeland. Aanvankelijk concentreert het bedrijf zich op de productie van fietsen, maar het diversifieert al snel door in 1902 motorfietsen en in 1921 auto's te produceren.
Triumph-auto's stonden bekend om hun elegantie en prestaties. In de jaren 1930 lanceerde het merk de Triumph Gloria, een reeks modellen die bijdroegen aan de reputatie als fabrikant van sportieve en luxe auto's. Na de Tweede Wereldoorlog kende Triumph opmerkelijk succes met modellen zoals de Triumph Roadster, de TR2 en de TR3, die vooral in de Verenigde Staten populair waren.
De TR-serie van Triumph, die begon met de TR1 in 1952 (ook bekend als de 20TS), evolueerde om verschillende iconische modellen te omvatten. De TR6, bijvoorbeeld, werd een van de best verkochte Britse sportauto's van de jaren 1960 en 1970. De TR7 en TR8, die later werden geïntroduceerd, markeerden het einde van de TR-serie vanwege financiële moeilijkheden en veranderingen in eigendom.
Naast de TR-serie produceerde Triumph ook sedans en coupés, zoals de Triumph Herald, de Spitfire en de Stag. De Spitfire, een betaalbare kleine roadster, was een commercieel succes en werd een icoon van de popcultuur. De Triumph Stag, daarentegen, was een luxe coupé met een afneembaar hardtop dak en een V8-motor, ontworpen om te concurreren met Europese luxe auto's.
Triumph was ook een pionier in het gebruik van geavanceerde technologieën. De Triumph Dolomite Sprint, geïntroduceerd in 1973, was bijvoorbeeld uitgerust met een 16-kleppen motor, een zeldzame functie voor een productieauto in die tijd. Deze technologie stelde de Dolomite Sprint in staat zich te onderscheiden in zijn klasse qua prestaties.
Ondanks zijn innovaties en populaire modellen, werd Triumph geconfronteerd met financiële moeilijkheden en kwaliteitsproblemen in de jaren 1970. Het merk werd geïntegreerd in de British Leyland-groep, die uiteindelijk de productie van Triumph-auto's begin jaren 1980 staakte. De laatste auto die de naam Triumph droeg was de Acclaim, die eigenlijk een samenwerking was met de Japanse fabrikant Honda.
Het merk Triumph wordt tegenwoordig voornamelijk geassocieerd met zijn motorfietsen, geproduceerd door Triumph Motorcycles Ltd, een apart bedrijf dat in de jaren 1990 met succes opnieuw is gelanceerd. Triumph-auto's blijven echter klassiekers die gewaardeerd worden door verzamelaars en liefhebbers van Britse sportauto's.
Triumph-modellen worden vaak gevierd tijdens bijeenkomsten van klassieke auto's en clubs die aan het merk zijn gewijd. Hun erfgoed blijft invloed uitoefenen op het ontwerp en de ontwikkeling van moderne sportauto's, en hun geschiedenis is een getuigenis van de Britse engineering en design.