SAAB Automobile AB was een Zweedse autofabrikant met wortels die teruggaan tot de oprichting van Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB) in 1937, oorspronkelijk een luchtvaartbedrijf. De autodivisie van SAAB werd opgericht in 1945 toen het bedrijf begon met het verkennen van de productie van voertuigen na het einde van de Tweede Wereldoorlog. SAAB stond bekend om zijn innovatieve benadering en onderscheidend ontwerp, vaak beïnvloed door zijn erfgoed in de luchtvaart.
De eerste auto geproduceerd door SAAB was de SAAB 92, gelanceerd in 1949. Met zijn aerodynamische ontwerp en monocoque carrosserie legde het de basis voor de merkidentiteit. SAAB bleef innoveren met kenmerken zoals voorwielaandrijving en tweetaktmotoren.
In 1967 fuseerde SAAB met de vrachtwagenfabrikant Scania-Vabis, en gedurende enige tijd droegen de auto's de badges van beide merken. Echter, in de jaren 90 werd de autodivisie gescheiden van Scania.
SAAB was pionier in verschillende sleuteltechnologieën door de jaren heen:
- Turbocharging: SAAB was een van de eerste fabrikanten die turbo's toepaste op productieauto's met de SAAB 99 Turbo in 1978. Deze innovatie verbeterde de prestaties terwijl de motorinhoud redelijk bleef.
- Veiligheid: SAAB legde altijd een sterke nadruk op veiligheid, door het introduceren van kenmerken zoals programmeerbare kreukelzones, anti-duikstoelen en zij-airbags.
- Aerodynamica: SAAB's expertise in de luchtvaart werd overgebracht op het ontwerp van zijn auto's, wat leidde tot voertuigen met zeer lage luchtweerstandscoëfficiënten, waardoor de energie-efficiëntie werd verbeterd.
- Cockpit Night Panel: Geïnspireerd door vliegtuigen introduceerde SAAB het Night Panel, waarmee de bestuurder selectief de dashboardverlichting kon uitschakelen om oogvermoeidheid tijdens nachtelijk rijden te verminderen.
Enkele iconische modellen van SAAB zijn onder andere:
- SAAB 900: Gelanceerd in 1978, werd de 900 een klassieker, gewaardeerd om zijn unieke ontwerp en betrouwbaarheid. Het werd geproduceerd in verschillende vormen, inclusief een zeer populaire cabrioletversie, tot halverwege de jaren 90.
- SAAB 9000: Geïntroduceerd in 1984, markeerde de 9000 SAAB's entree in het segment van luxe auto's. Het bood ruime interieurruimte en werd aangedreven door krachtige motoren, inclusief turboversies.
- SAAB 9-3 en 9-5: Deze modellen volgden respectievelijk de SAAB 900 en 9000 op in de jaren 90 en 2000, met moderne updates in stijl en technologie.
Ondanks een toegewijde fanbasis en een reputatie voor kwaliteit en innovatie, ondervond SAAB financiële moeilijkheden in het begin van de jaren 2000. General Motors verwierf een meerderheidsbelang in het bedrijf in 2000, maar uiteindelijk verkocht het SAAB aan Spyker Cars in 2010 na een faillissement. Helaas mislukten pogingen om het merk nieuw leven in te blazen, en SAAB Automobile ging in 2011 failliet. De productie van auto's onder het merk SAAB is sindsdien gestopt.
Het merk SAAB blijft echter gewaardeerd door een gemeenschap van enthousiastelingen en liefhebbers van het merk, die doorgaan met het vieren van het erfgoed van het bedrijf en het levend houden van de geest van zijn innovatieve en onderscheidende auto's.