Austin Motor Company was een Britse autofabrikant opgericht in 1905 door Herbert Austin. Het merk staat bekend om het produceren van voertuigen die een belangrijke rol hebben gespeeld in de geschiedenis van de automobiel in het Verenigd Koninkrijk en daarbuiten. Austin speelde een sleutelrol in het populariseren van betaalbare auto's voor de massa, vergelijkbaar met wat Ford deed in de Verenigde Staten.
De geschiedenis van Austin begint met de Austin 25/30 HP, hun eerste auto geproduceerd in 1906. Echter, het was de Austin 7, gelanceerd in 1922, waarmee het merk echt de automarkt revolutioneerde. Deze kleine auto wordt vaak vergeleken met de Ford T vanwege zijn impact op de motorisering van het Britse publiek. Het diende ook als basis voor de eerste BMW, de BMW Dixi, die een Austin 7 onder licentie was.
Na de Tweede Wereldoorlog bleef Austin populaire auto's produceren, waaronder de Austin A40, A50 en A55 Cambridge series. In 1952 fuseerde Austin met Morris Motors Limited om de British Motor Corporation (BMC) te vormen, die later een van de meest iconische auto's in de Britse geschiedenis produceerde: de Mini, ontworpen door Sir Alec Issigonis en gelanceerd in 1959. De Mini revolutioneerde het ontwerp van kleine auto's met zijn dwarsgeplaatste motor en voorwielaandrijving, waardoor de binnenruimte gemaximaliseerd werd.
Wat betreft sleuteltechnologieën, was Austin een pionier in de adoptie van voorwielaandrijving met modellen zoals de Austin 1800, bijgenaamd "Landcrab". Het merk was ook voorop in de motorentechniek, met de ontwikkeling van de beroemde A-serie motor, die vele Austin en BMC modellen aandreef, inclusief de Mini.
De jaren 1970 zagen de fusie van BMC met Leyland Motors om British Leyland te vormen, en het merk Austin bleef gebruikt worden voor een reeks modellen tot in de jaren 1980. Onder de opmerkelijke modellen uit deze periode vallen de Austin Allegro, de Austin Metro en de Austin Maestro, evenals de Austin Montego.
Het merk Austin werd geleidelijk aan opgegeven vanaf eind jaren 1980, toen de British Leyland groep werd gereorganiseerd en hernoemd naar Rover Group. De productie onder de naam Austin stopte in 1989.
Hier zijn enkele iconische modellen van Austin:
- Austin 7 (1922-1939): De auto die autobezit toegankelijk maakte voor het grote Britse publiek.
- Austin A40 (1947-1952): Een reeks compacte modellen die erg populair waren in de naoorlogse periode.
- Austin Cambridge (1954-1969): Een reeks familieauto's die onder verschillende namen werden verkocht en meerdere generaties kenden.
- Austin Mini (1959-2000): De revolutionaire kleine auto die het ontwerp van compacte auto's veranderde.
- Austin Metro (1980-1990): Een poging om het merk te moderniseren en de Mini te vervangen, die een gematigd succes kende.
Ondanks het verdwijnen van het merk, blijft de erfenis van Austin voortleven door historische voertuigen en liefhebbersclubs die de rijke geschiedenis van deze Britse autofabrikant vieren.